fredag 3 juli 2009

Slalom, björn och Starbucks

Det är den 23 juni, strålande solsken runt 20 grader och vi tar på pjäxor, termobyxor och vantar.. 1 timmes liftåkning med inte helt graciösa byten till olika liftar och till och med buss. Redan där märktes det att vi inte tillhörde de riktigt rutinerade vintersportarna. Vissa svårigheter att få ner skidorna på sidan av bussen och när vi lyckats med det funderade vi länge kring det här med stavarna... Väl på toppen for vi ut i backarna, svängde hit och dit och efter en liten fadäs i transportbacken så gick det riktigt bra faktiskt. I ärlighetens namn ska det nog sägas att vi inte varken åkte snyggast eller fortast. Men oj så fantastiskt. På vägen ner i liften, ganska nära byn, sitter vi med skidkläder och där i grönskan står han. Svartbjörnen. Upplevelsen av att se en björn i vilt tillstånd på tacksamt behörigt avstånd är svårslagen.
Canada, landet där hockeyn är större än något annat, landet där man köper havregryn i 5 kilos påsar och där alla offentliga toaletter är låga och självspolande. Landet där det finns fler starbucks än invånare och de alltid är välfyllda. Eftersom jag högkonsumerar kaffe med mjölk måste jag faktiskt säga att ingenting går uppmot en kopp gevalia.
Tack familjen Johnsson i Vancouver för er gästvänlighet.

1 kommentar:

  1. WOW låter som en helt underbar resa!!! Själv skall jag bege mig till Österrike och Italien på min semester!
    Kram
    Petra

    SvaraRadera