onsdag 29 juli 2009

Skånska toner blir man glad av

Javisst, här kommer de självklara bevisen för att det är så. Nummer 1. Peps med Oboy. Nummer 2: Frida Upp och hoppa. Nummer 3 och min absoluta favorit: Frans med låten om Zlatan. Lille söte Frans i Sverige mössa och nya tänder. Kan man annat än att bli glad? En nära vän till mig som för övrigt talar skånska brukar föreslå " När en flicka talar skånska" funkar nog för många. Personligen har jag aldrig hört den så jag vågar inte uttala mig. Skånskan omdiskuterad, älskad och hatad. Den gör intryck, väcker känslor. För mig, vare sig med takt eller sångröst nynnar jag glatt med i skåningarnas muntra sånger. Så nu utan sverigemössa och i landstingets smurfkläder stämmer jag upp: " Ingen kickar fotboll som han, Zlatan, Zlatan....."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar