onsdag 8 juli 2009

Måsar

Mitt förhållande till fiskmåsen är kluvet. Dessa vackra fåglar med oanade röstresurser. I min första lägenhet i staden hade väldigt många måsar daglig morgonsamling kring fiskebåtarna som kom in. Jag är i och för sig morgonpigg men kl 4? Sena nätter var de ett sällskap när jag gick hem, en trygghet att jorden snurrade sitt varv ändå oavsett om jag hade haft kul eller inte. Antingen hade måsarna ikväll studentskiva eller så blev de alldeles inspirerade av allsången igår. Det verkade som måsungarna skulle pröva sina vingar, kapa banden eller kasta loss. I vilket fall som helst så har jag aldrig hört på maken. Jag trodde verkligen trumhinnan skulle falla i bitar. Precis som på Tom o Jerry, en sekund av stillhet sedan faller bilden sönder som ett pussel. Med händerna för öronen kunde jag inte låta bli att se var som var på gång. Måsarna kretsade över huvudet och tanken slog mig att jag plötsligt skulle vara någon form av mås toalett fick mig att raskt promenera vidare. Jag sa till dem "-Håll truten" och gick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar