tisdag 29 september 2009

Förändringar

Livet är föränderligt Att saker ändrar sig, en del kallar det utveckling. Många hävdar att det var bättre förr. Det kanske det var, men hur tar vi oss dit? Att leva innebär förändring. Tack och lov att jag förändrats sedan jag var 8 , 14 och 20 år. Tänk om jag hade varit 8 hela livet, trist. Vissa förändringar är stora, dramatiska andra är små och hanterbara. En del inser man inte förrän efteråt att de verkligen var en förändring. Jag lärde mig idag av en kille som dök i en sten och blev total förlamad vid 20 år ålder att man kan förbereda sig mentalt på förändringar. Hans tips var att våga be om hjälp och att ge komplimanger. En komplimang kan verkligen lyfta en människa. Vi förstår inte riktigt vilken verkan det kan ha. Han fick den bästa av hans handläggare på försäkringskassan när han meddelade att han nu kunde arbeta heltid och inte behövde sjukbidrag. På blanketten (alla som fått brev från försäkringskassan vet att de är inte så dekorativa) hade handläggaren skrivit för hand: "När det drar ihop till storm bygger en del vindskydd, andra bygger väderkvarnar."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar