fredag 11 september 2009

90+

Tänk dig att du närmar dig din 100:e födelsedag. Det är många minnen, händelser, nyheter, katastrofer,vänner som samlats då. Tänk att du fortfarande kan röra kroppen hyfsat, du har accepterat tidens gång, varje tanke är klar och du ser fram emot att lägga in sill enligt ditt eget recpet till jul. I mitt jobb är det en förmån att träffa en sån här människa. När jag frågar vad hemligheten är, får jag ett brett leende. "-Du förstår, att varje dag utom när det regnar har min fru och jag varit ute och gått. Varje dag. Så frisk luft och motionen är mitt svar." Ok, tänker jag: regndag=vilodag. Verkar utmärkt tycker jag. Glöm dieter och förbud. Som alla äldre är han pratsam. Så mycket sjukgymnastik blir det inte, jag ska gå och vi har pratat en stund. Han frågar försynt om jag inte vill ha ett glas vin? "-Jag brukar dricka i dricksglas, det blir mer då och jag tar bara ett". Jag tackar vänligt nej och går ut genom dörren. Jag ler, frisk luft + motion + ett glas vin här och där = 90+.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar