lördag 26 september 2009

Alfons Åberg

Den kloke lille killen, som bodde med sin pappa. Vad som hänt med mamman fick jag aldrig någon klarhet i. Det saknar egentligen betydelse men Alfons pappa var faktsikt den första ensamstående föräldern jag kom i kontakt med. De verkade ha så mysigt och roligt ihop. Flera visdomsord och snusförnuftigheter. Och så Mollgan , Alfons osynlige kompis i vått och torrt. Jag undrar vad som hände sen? Vad blev det av Alfons? Enligt en norsk bok jobbar han på Clas Olsson. Jag tror han med säkerhet kunde bli vad som helst. Jag hoppas han är lycklig oavsett, att han gjorde lite ungdomsbus, tjuvrökte och snattade, pluggade vidare och skaffade familj. För mig är han fortfarande en hjälte. I vuxen ålder är även hans pappa en förebild och förtjänar ett omnämnande. Och Mollgan? Han, han är den som utför mina hushållsnära tjänster...................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar