måndag 14 september 2009

Rutiner

På vägen hem brukar jag sticka in på Willys och handla lite. Så länge jag har handlat där har rotsakerna legat på ett ställe, de exotiska frukterna lite längre bort. Äpplen,päron, tomater och gurka i mitten. Rutinmässigt gick jag till disken med rotsaker och skulle ta en purjolök. Men vad hitttar jag, mango och physalis. Så klart man blir upprörd. Vad är det för sätt att möblera om i grönsaksdisken så? Att behöva tänka och omvärdera inkörda rutiner? Jobbigt, det förstår ju vem som helst. Jag hörde en gång att vi tänker i runda tal 60 000 tankar på ett dygn, knappt 5% av dem är nytänkande, kreativa och föränderliga. Då ingår typ reklamtavlor dvs synintryck vi bara registrerar. Då är det ju inte konstigt att denna förändring blir svår. Idag har jag återupplivat föreningen: "Gå inte på rutinklubben". Välkommen att vara medlem, kostnadsfritt allt du behöver göra är att bryta en rutin typ sätt dig på en annan plats när du äter, köp aftonbladet istället för expressen. Vi måste hålla de 5% vid liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar