söndag 20 september 2009

Bio

I helgen var jag på bio, inget konstigt med det, bara det att jag var i en speciell salong nämligen Rigoletto. Galabiografen Rigoletto slog upp portarna första gången 1939. Rigoletto salong 1 är den största biosalongen i Stockholm, med totalt 918 platser. För andra gången i mitt liv fick jag uppleva den fullsatt. Liksom vid första besöket var det märkligt att 918 personer på bio och samtliga vet hur filmen slutar. Jag talar naturligtvis om Män som hatar kvinnor och nu i helgen Flickan som lekte med elden. (Förlåt alla som jag har sagt att jag skulle på Flickan med svavelstickorna, jag menade inte det). 918 pers som delar en upplevelse och alla har läst böckerna och är med i handlingen. Den stillhet som infinner sig vid filmens slut är magisk. Massupplevelsen är helt fantastisk. Det är som alla hämtar andan eller pustar ut jag vet inte vilket. Filmen då, javisst håller den och visst saknas en del men ingen hade orkat 8 timmar film om allt skulle fått plats. Jag bugar mig för Lisbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar