tisdag 11 augusti 2009

Ovetenskaplig studie och fåfänga

Fåfänga, smaka på ordet. Vad är egentligen fåfänga? Vad är normal fåfänga? Är det lika med välvårdad? Är det könsrelaterat? Har det med ålder att göra? Har själva ordet en negativ laddning? Borde det inte finnas med på Maslows behovstrappa? Är det internationellt? Vi är fåfängda om olika saker i olika länder i olika kulturer? Är det fåfängan, viljan att behaga som gör oss till människor? Vem vill behaga? Att man trivs själv, för andra skull? Är det en förklädnad att dölja något annat? Många frågor. Här gäller det att våga fråga. Alltså har jag idag gjort en helt ovetenskaplig studie på firman. Det som är signinfikant kan man säga att de som är födda närmre 80 -talet upplever ordet negativt. De med mer livserfarenhet både män och kvinnor svarar att klart de är fåfängda. Gemensamt kommer vi fram till ja att vi tror att fåfänga finns i alla kulturer men vad som är fåfängt skiftar. Jag kom själv till insikt att jag står mitt emellan vuxenvärlden och tycka att fåfänga är negativt. Klart jag är fåfäng, vill inte bara erkänna det. Jag antar att det är väldigt postpubertalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar