tisdag 30 augusti 2011

shopping i Atlanten

På den lilla ön i Atlanten finns ett Ikea. Jag har en annan dygnsrytm än spanjorerna det erkänner jag. När jag går hem från middagen på restaurangen vid 8 tiden är spanjorerna kvar på stranden. Jag antar att de äter senare. Ikea dock är alltid fullt. Bygget är litet och ganska trångt för att inte tala om parkeringen. Här är det så om man behöver en Billy bokhylla betalar man den och sedan går man ut i en annan byggnad så ligger ens varor lastade på en vagn. Mycket praktiskt! Det finns alltså inte ett ta själv lager. Toppen man får det pålastat på vagnen och sen då? Det finns inte en ärlig chans att komma fram med bilen för att packa in. Då får man gå med sin vagn av ostadig karaktär i nerförsbacke på en trottoar som är högst 40 cm med bilar tätt parkerade intill och ibland allt som oftast PÅ trottoaren. Då gäller det att ha tungan rätt i mun och kraftig muskelstyrka för att inte köra på bilarna. Jag föredrar den svenska modellen, ta själv hyllor, kör genom kassan och ut på den vältilltagna parkeringen som innebär vagnkörning på plan mark. Då är det bara att hitta bilen som återstår.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar