fredag 15 januari 2010

Mobiletik

Ord har olika betydelse för olika människor.Vi har olika värderingar, olika sätt att tolka vad som är rätt och fel. Det här vad som är ok mobiletik i offentliga miljöer är en sak som skiljer sig oerhört skulle jag vilja påstå. Självklart tycker jag att min diskreta samtalston och ämnesval håller gott etikmått. Jag tror inte hela tåget är intresserad av att höra mina långa samtal i mobilen. Jag är inte heller säker på att jag vill lämna ut personliga detaljer och mitt känsloliv åt alla. Jag känner heller inget behov att låta min röst höras över hela tåget så att ingen annan varken kan läsa, filosofera eller göra vad den känner för. Här är det väldigt olika, tonårstjejer viker verkligen ut sig offentligt. Ibland skulle jag vilja lägga en hand på deras axel, säga lilla gumman kan jag hjälpa dig? Eller den där mannen + 40 som verkligen tror att hans röst är ljuvlig för alla, talar högt, dominerar och blänger på medresenärer om man råkar hosta. Till honom skulle jag föreslå penisförlängning. Men som sagt vi är alla olika och har olika nivå på vad som är ok. Jag är antagligen en mes med självklar rätt att tycka till om andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar